Sloboda govora i govor mržnje u 21. st.

Posljednjih tjedana pitanje slobode govora odnosno njezinog ograničavanja vrlo je aktualna tema u hrvatskoj javnosti. Tako smo neki dan mogli svjedočiti donošenju presude Europskog suda za ljudska prava u slučaju verbalnoj nasilja nad učenikom u jednoj hrvatskoj srednjoj školi.

Učenik je bio izložen uvredama od strane svog profesora matematike koji ga ja nazivao „moronom, idiotom, budalom i seljačinom“, čime mu je prouzrokovao teške psihičke posljedice. Njegova obitelj pokušala je pronaći zaštitu svojih prava pred različitim institucijama u Hrvatskoj, međutim njihovi pokušaji bili su bezuspješni. Nakon što su iscrpili sva domaća pravna sredstva, obratili su se Europskom sudu za ljudska prava koji je zaključio kako su vlasti Republike Hrvatske propustile adekvatno reagirati u ovom slučaju, čime je učeniku povrijeđeno pravo na poštovanje privatnog i obiteljskog života, te mu treba isplatiti naknadu štete u iznosu od 7500 eura.

Zadnjih godina pitanje što se može smatrati govorom mržnje sve je učestalije, a pronalazak adekvatnog balansa između ograničavanja slobode govora i suzbijanja govora mržnje postaje sve teže.

Upravo zato, u suradnji s Prvom gimnazijom u Zagrebu i profesoricom Zlatom Paštar proveli smo interaktivne radionice na temu „Sloboda govora i govor mržnje u 21. st“. Kroz tjedan dana, s učenicima četvrtih razreda razgovarali smo o tome što za njih znači sloboda, ima li ona svoje granice te što za njih predstavlja govor mržnje. Učenici su pokazali izniman interes za ove teme, izražavali su svoje mišljenje te kritički promišljali o problemima okružuju sve nas. Na kraju smo im pripremili i završnu debatu, a najbolje od njih nagradili smo prigodnim nagradama.


Što oni misle o našem projektu priupitali smo ih na kraju našeg druženja, a neke od njihovih komentara izdvojili smo u nastavku:

Bilo je interaktivno i skoro ste me uvjerili da upišem Pravni fakultet!“ (M.Č.)

„Bilo mi je baš dobro, naučio sam definiciju govora mržnje i bilo mi je fora argumentirano potvrđivati neke teze.“ (D.F.)

„Trebalo bi puno više učiti o ovakvim stvarima u školi definitivno su relevantne za svakodnevni život i da ostvarimo prava koja imamo.“ (I.S.)

„Dobra je tema za radionice, te sam koncept radionica i debate. Sada smo samo nas troje sudjelovali u debati, no bilo bi dobro kada svi dobili ovo iskustvo.“ (K.D.)



U realizaciji ovog projekta veliku pomoć i podršku pružila nam je profesorica Zlata Paštar koja o projektu kaže sljedeće:

" Interaktivne radionice u kojima su sudjelovali učenici naših završnih razreda su bile odlično organizirane i strukturirane. Dobro i pomno osmišljene s raznovrsnim primjerima koji su učenicima poučni i zanimljivi. Istovremeno su mogli ponoviti sadržaje kojima su se upoznali na nastavi Politike i Filozofije, a opet naučiti nove i zanimljive stvari iz sudske prakse koje im mogu itekako biti od koristi. Ovakav oblik radionica učenike potiče na aktivno učenje, usvajanje novih znanja, razvoj istraživačkih i komunikacijskih vještina što je došlo do izražaja u samoj završnici u debati. "



S obzirom da su upravo mladi ljudi najveći korisnici društvenih mreža, edukacija o ovim temama vrlo je važna i može biti svojevrsni preventivni mehanizam u suzbijanju negativnih pojava u našem društvu. Bilo nam je iznimno zadovoljstvo raditi na ovom projektu, hvala svima koji su na njemu sudjelovali i veselimo se novim radionicama iduće godine!




Objavljeno: 27.04.2021.