Više informacija o projektu
„Temelj svake države je obrazovanje mladih.“
— Dioniz
Nakon što smo projekt Financijskog i pravnog opismenjavanja započeli s granom ustavnog prava koja je temelj za razumijevanje države i javne vlasti, nastavljamo sa serijom o europskom pravu.
Mi vjerujemo da bi svaki naš sugrađanin trebao poznavati svoj Ustav, ali isto tako i osnove pravnog poretka Europske unije. Hrvatska kao članica Unije sudjeluje u stvaranju europskog zajedništva, i svi mi živimo ne samo pod domaćim zakonima, nego i pod pravom EU.
Kažu da je francuski državnik Charles de Gaulle rekao: „Politika je preozbiljna stvar da bi bila prepuštena političarima.“ Građani bi doista trebali biti aktivni članovi svoga društva, no zato je prvo potrebno znanje. Stoga preuzmi svoju ulogu i s nama nauči više o Europskoj uniji!
FIPO #2 (2020./2021.)
Voditelji: Stjepan Gvozdić, Jakov Maričić
Članovi tima: Petar Alerić, Tihana Barlek, Alen Ivanović, Ivan Klasan, Matija Markušić, Ana Milčetić, Maro Perić, Petra Pinjuh
Europska unija kakvu danas poznajemo razvila se nakon razaranja koja su kontinentu donijela dva svjetska rata. U njima su počinjene mnoge strahote, a po završetku Drugog svjetskog rata Europa je ostala u ruševinama. Uvelike je nedostajalo hrane, goriva i smještaja, a mnogi su ovisili o pomoći koja je stizala s drugih kontinenata. Europske države izgubile su status svjetskih sila kakav su imale prije rata – nove supersile sad su zapadno i istočno od Europe, a ona je ostala slaba i nesigurna.
Tada se rodila ideja o novom obliku suradnje između europskih država. Povezivanje na području gospodarstva trebalo je onemogućiti ratovanje i usto potaknuti ekonomski razvitak. To je povezivanje počelo od jednog dijela industrije pa se širilo na druge, ali nije uvijek teklo glatko te je trebalo dosta truda i vremena da se gospodarstva usklade kako je zamišljeno. U narednim desetljećima ekonomska suradnja se produbljuje, ali se širi i na druga područja poput unutarnjih i vanjskih poslova država. Današnja EU samo je jedan korak u procesu europskih integracija, i zasigurno će se u budućnosti mijenjati.
Države su među sobom uspostavile Uniju i prenijele na nju dio svojih ovlasti kako bi ona mogla ostvarivati neke ciljeve. No koji su ciljevi zadani Uniji? Odgovor na to započinjemo s pojašnjenjem koje to vrijednosti čine njezin temelj.
Vrijednosti su motivator koji nas pokreće prema
ciljevima koje želimo ostvariti i potrebama koje se trudimo zadovoljiti. Tako
se, recimo, u životu obrazujemo i trudimo postati nezavisni od svojih
roditelja, nastojimo prilikom izlaska zaključati stan kako bi stvari u njemu
ostale sigurne, svakodnevno nastojimo pomoći onima kojima je pomoć potrebna,
nastojimo se obrazovati, nastojimo svake godine proslaviti Božić i još mnogo
drugih stvari. Kroz takve se navike mogu raspoznati neke temeljne vrijednosti,
recimo nezavisnost, sigurnost, očuvanje
tradicije i pomoć potrebitima. Svi mi imamo određene temeljne vrijednosti
po kojima živimo.
Sukladno tome tvorci Europske unije nastojali su u temeljnim dokumentima definirati temeljne vrijednosti, odnosno ciljeve kojima će se Unija, ali i države članice, voditi u svom daljnjem djelovanju. Osnivački ugovori Europske unije kao temeljne vrijednosti definiraju poštovanje ljudskog dostojanstva, slobodu, demokraciju, jednakost, vladavinu prava i poštovanje ljudskih prava.
Kako te vrijednosti ne bi ostale samo mrtvo
slovo na papiru, Ugovor o Europskoj uniji navodi da joj se mogu pridružiti samo
države koje poštuju navedene vrijednosti i koje se obvežu da će ih promicati. U
slučaju da neka članica Unije teško i
trajno krši temeljne vrijednosti, postoji mogućnost da joj ostale članice
suspendiraju određena prava pa i oduzmu pravo glasa njezinom predstavniku u Vijeću EU (na neko
vrijeme), no to se zasad još nije dogodilo.
Po gotovo svim ovim vrijednostima živimo i sami,
iako nismo uvijek toga svjesni. Svakodnevno težimo ne vrijeđati naše susjede i
sugrađane kako bismo poštovali njihovo
ljudsko dostojanstvo. Nastojimo pošteno čekati u redu na blagajni u
trgovini ili u banci jer ne mislimo da smo bolji od ostalih i da možemo preko
reda, baš kako bismo poštovali vrijednosti jednakosti.
Ako zatvorenica u zatvoru rodi dijete, to dijete se rađa slobodno bez obzira na
osudu njegove majke: time poštujemo slobodu
svakog čovjeka.
Kao što iz primjera možemo vidjeti, poštovanjem
vrijednosti imamo ovakav svijet i društvo u kojem živimo. Kada bi svatko
svakoga mogao izvrijeđati, kada ne bismo uljudno čekali u redu, kada ne bismo
pomogli onome kome je pomoć potrebna, svijet bi bio znatno hladnije i surovije
mjesto. Upravo ove temeljne vrijednosti razlikuju nas kao ljude od nekih drugih
živih bića na zemlji.
Za temeljne vrijednosti Unije kaže se u Osnivačkim ugovorima da su „zajedničke svim državama članicama“. To je jedan od razloga koji omogućuje povezivanje i suradnju tih država: one redovito imaju povjerenja u pravne sustave ostalih članica jer ti sustavi zagovaraju i štite iste vrijednosti. Stoga se i potencijalne nove članice Unije moraju obvezati na promicanje tih vrijednosti i dokazati da su to u stanju.
Članak 2.
Unija se temelji na vrijednostima poštovanja ljudskog dostojanstva, slobode, demokracije, jednakosti, vladavine prava i poštovanja ljudskih prava, uključujući i prava pripadnika manjina. Te su vrijednosti zajedničke svim državama članicama u društvu u kojem prevladavaju pluralizam, nediskriminacija, tolerancija, pravda, solidarnost i jednakost žena i muškaraca.
Članak 49.
Svaka europska država koja poštuje vrijednosti iz članka 2. i koja se obvezuje promicati ih, može podnijeti zahtjev za članstvo u Uniji.
Nakon ratnih razaranja i generacijskih
neprijateljstava, nakon polustoljetne podjele kontinenta na Istok i Zapad,
europski narodi u današnjem svijetu mnoge svoje probleme rješavaju zajedno s
ostalim narodima, jer su im i problemi zajednički – kao što su klimatske
promjene koje ne poznaju granice država. Suradnja se provodi između država
neposredno, kroz razne međunarodne organizacije, a također u sklopu Europske
unije, kroz njezine institucije.
Ugovor o Europskoj
uniji navodi da ona ima ove ciljeve:
1. Čuvati mir i unapređivati dobrobit svih naroda, te promicati svoje vrijednosti,
2. Omogućiti građanima svih članica slobodno putovanje bez unutarnjih granica,
3. Kroz zajedničko tržište raditi na održivom razvoju gospodarstva i zaštiti okoliša.
Pritom Unija ima zadaću da:
— suzbija društvenu isključenost i diskriminaciju, potiče ravnopravnost žena i muškaraca te međugeneracijsku solidarnost, štiteći prava djece i starijih,
— promiče solidarnost među državama članicama te pomaže regijama i državama koje su slabije razvijene, kako bi životni standard u njima dosegao europski,
— u svojim odnosima s ostatkom svijeta zastupa svoje interese i vrijednosti te doprinosi miru, sigurnosti i poštovanju među narodima.
Miroljubiva suradnja europskih država danas se uzima kao nešto normalno, ali 70 godina postojanja Europske unije najdulje je razdoblje mira u Europi. Nakon stoljeća rata i totalitarnih režima u Europi, poredak današnje EU temelji se, između ostalog, na poštivanju dostojanstva svakog ljudskog bića i osiguravanju zaštite njegovim slobodama.
Drugi od ciljeva je
osnivanje „prostora slobode, sigurnosti i pravde“ koji se proteže
cijelom Unijom. To pojednostavljeno rečeno znači da se osobe pri prijelazu
unutarnjih granica načelno ne provjeravaju, a s druge da Unija zajednički
kontrolira vanjske granice i donosi zajednička pravila o useljavanju i azilu.
Europska unija je već uspostavila unutrašnje tržište, iako se ono uvijek usavršava, primjerice sad se upravo radi na reguliranju nekih novih digitalnih usluga. EU pazi na stabilnost gospodarstva i usmjerava gospodarstvo putem održivog razvoja, što znači da se Europska unija trudi ostvariti razvoj bez da pri tome žrtvuje čist zrak, mora i okoliš općenito.
Ovo je donekle pojednostavljena slika, ali u osnovi je točna. Vidimo da Unija danas ima brojne ciljeve i da više nije samo ekonomska zajednica kakva je bila u početku. Ona se danas bavi brojnim područjima politike – skupa s državama članicama koje su to prije radile same za sebe – i pruža svojim građanima nova prava i mogućnosti, koja sve manje ovise o tome čije državljanstvo oni nose. Detaljniji prikaz moći ćete pročitati u budućim člancima.
Kao rođendan Europske
unije danas se smatra 9. svibnja 1950. Tog je dana Robert Schuman,
pravnik i francuski ministar vanjskih poslova predstavio plan o novom obliku
političke suradnje u Europi. U svom govoru, koji danas zovemo Schumanovom
deklaracijom, kazao je: „Europa se neće stvoriti odjednom ili prema jednom
jedinstvenom planu. Izgradit će se putem konkretnih postignuća koja će prvo
stvoriti istinsku solidarnost.“
Kao prvo od tih
postignuća predložio je osnivanje jedne nove organizacije koja bi uređivala
francusku i njemačku proizvodnja ugljena i čelika kao cjelinu, jer to su
tad bile ključne indrustrije potrebne za rat. Kako je naveo, „tako
uspostavljena solidarnost u proizvodnji dovest će do toga da svaki rat između
Francuske i Njemačke postane ne samo nezamisliv, nego i materijalno nemoguć.“
Ispočetka je bilo predviđeno da ta organizacija bude otvorena i drugim
europskim državama, i da ovo bude samo prvi korak prema dubljem zajedništvu među
zemljama.
Države članice danas su u tolikoj mjeri međusobno povezane i međuovisne da bi rat između dviju
članica bio poput rata države sa samom sobom. Ovakvo vezivanje znatan je
doprinos ka ostvarenju cilja društva bez
rata. Ti su napori rezultirali time da Unija 2012. dobije Nobelovu nagradu
za mir upravo zbog promicanja mira, demokracije i ljudskih prava, a Unija je
novčana sredstva koja se dodjeljuju uz tu nagradu poklonila djeci koja nemaju
priliku za odrastanje u miru.
Period koji slijedi Drugi
svjetski rat, u kojemu mi trenutno živimo, predstavlja period
relativnog mira koji nije postojao od doba staroga Rima. Ovo naravno ne znači
da ratova i sukoba nije bilo, kao što mi to dobro znamo, ali to ne mijenja
činjenicu da danas, i zasigurno u bliskoj budućnosti, živimo u Europi bez
totalnog rata na kontinentu – Europi o kojoj su naši preci mogli samo sanjati.
Unija poštuje bogatu kulturnu i jezičnu raznolikost Europe. Ona nije zamišljena tako da se države u njoj utope i izgube svoj identitet. Upravo suprotno, kulture europskih naroda poštuju se i ne diraju. Zbog toga i jezik svake države članice koja pristupi Uniji postaje jednim od službenih jezika Unije. Svi važni dokumenti prevode se na taj jezik, a na sjednicama svih glavnih institucija Unije svatko može govoriti svojim jezikom jer su uvijek prisutni prevoditelji. Suradnja između država je kroz Uniju pojednostavljena bez da se izgubi njihova raznolikost.
Dobrobit kao jedan od
temeljnih ciljeva označava nastojanje kako Europske unije, tako i država
članica da sve ono što čine (i svi propisi koje donose) imaju za cilj povećati kvalitetu života i zadovoljstvo svih
građana. Velik dio proračuna Unije namijenjen
je rastu gospodarstva i zapošljavanju te pažljivom gospodarenju prirodnim
resursima. Pri provedbi svojih aktivnosti, Unija pazi na zaštitu
potrošača, zaštitu socijalno ugroženih, zaštitu okoliša i zdravlja ljudi. Na te i druge načine
ona nastoji čuvati i podizati životni standard svih građana.
Konačno, postoji
jedna od temeljnih vrijednosti Unije, koja je u posljednje vrijeme poprilično
aktualna, a to je vrijednost vladavine prava.
Ako pogledamo različite oblike vladavine na Zemlji, vidimo cijeli spektar režima: Sjeverna Koreja ima svoj oblik, Saudijska Arabija svoj, a Kraljevina Nizozemska svoj. No vjerojatno biste najviše željeli živjeti u režimu demokracije. To je oblik vladavine u kojemu na vrhu nije neki pojedinac, bio on mrski tiranin ili voljeni vođa. U vladavini prava na vrhu je zakon, koji je za sve jednak: i za kralja i za seljaka. Vlast je samo privremeno povjerena nekim ljudima koji djeluju kao „sluge naroda“ (jer ministar i znači sluga, službenik), ali konačna vlast pripada narodu, a narod čine svi državljani. Pogledamo li današnji svijet, najveću kvalitetu života ljudima nude upravo države u kojima vrijedi vladavina zakona.
Članak 3.
1. Cilj je unije promicanje mira, njezinih vrijednosti i dobrobiti njezinih naroda. (...)
3. (...) Ona poštuje svoju bogatu kulturnu i jezičnu raznolikost te osigurava očuvanje i unapređenje kulturnog nasljeđa Europe.
5. U svojim odnosima s ostatkom svijeta, Unija podržava i promiče svoje vrijednosti i interese i doprinosi zaštiti svojih građana. Ona doprinosi miru, sigurnosti, održivom razvoju Zemlje, solidarnosti i uzajamnom poštovanju među narodima, slobodnoj i poštenoj trgovini, iskorjenjivanju siromaštva i zaštiti ljudskih prava, osobito prava djeteta, te strogom poštovanju i razvoju međunarodnog prava, uključujući poštovanje načela Povelje Ujedinjenih naroda.
Članak 8.
Unija razvija poseban odnos sa susjednim zemljama radi uspostave područja blagostanja i dobrosusjedskih odnosa, utemeljen na vrijednostima Unije i obilježen bliskim i miroljubivim odnosima koji se temelje na suradnji.
Članak 10.
1. Funkcioniranje Unije temelji se na predstavničkoj demokraciji.
2. Građani su neposredno predstavljeni na razini Unije u Europskom parlamentu.
Države članice u Europskom vijeću predstavljaju njihovi šefovi država ili vlada, a u Vijeću ih predstavljaju njihove vlade, koje su i same demokratski odgovorne svojim parlamentima ili svojim građanima.
3. Svaki građanin ima pravo sudjelovati u demokratskom životu Unije. Odluke se donose na što otvoreniji način i na razini što je moguće bližoj građanima.
Europska unija nudi
svim svojim građanima četiri tržišne slobode:
slobodu kretanja radnika, roba, usluga i kapitala. Pomoću njih Unija omogućava
jedinstveno tržište između svih država članica, a to znači da su gotovo
ista pravila i uvjeti poslovanja na teritoriju svih članica i da se, u pravilu,
ne smije različito postupati prema državljanima druge članice. To je tržište s
preko 400 milijuna potencijalnih kupaca.
Možemo primijetiti da
cijela Europska unija ima više stanovnika od SAD-a te da uspostavom
jedinstvenog tržišta postaje ozbiljan konkurent svjetskim silama poput Kine ili SAD-a. Veći broj stanovnika i veća
gospodarska snaga sa sobom nosi i veću moć i utjecaj na svjetskoj političkoj sceni. Svaka država članica pojedinačno nikada sama ne bi mogla
konkurirati svjetskim silama, međutim ovako ujedinjene kao što su sad, one su
ozbiljan takmac najvećim globalnim ekonomijama.
Kako bi prostor bez
graničnih kontrola usto bio i siguran, Unija razvija i suradnju među policijama i državnim odvjetništvima svih
članica, uspostavila je EUROPOL (Europski policijski ured) i poduzela brojne
druge mjere kako bi pomogla sprečavanju
prekograničnog kriminala. Neka kaznena djela poput trgovine ljudima ili
računalnog kriminala – budući da se obično čine na području više država – bilo
bi jako teško sankcionirati bez suradnje država u tijelima Unije.
Budući da je ukinula
kontrole na svojim unutarnjim granicama, Unija je morala uspostaviti zajednička
pravila kontrole na vanjskim granicama.
Svi putnici i sva roba koji ulaze iz države nečlanice u državu članicu, morali
bi se provjeravati, a uvjeti za ulazak u Uniju jednaki su neovisno o tome
prelazi li se granica u Hrvatskoj iz Srbije, u Slovačkoj iz Ukrajine ili u
Španjolskoj iz Maroka.
No prvo migrantska kriza pa onda i pandemija koronavirusa donijele su puno veću razinu graničnih kontrola između skoro svih država članica, po prvi put u više desetljeća. Mnogi znaju reći da je to dokaz propasti europskog projekta i da se Unija raspada. Međutim tako velike tvrdnje će svoju istinitost pokazati u budućnosti.
Članak 3., stavak 2.
Unija svojim građanima nudi područje slobode, sigurnosti i pravde bez unutarnjih granica, na kojem je osigurano slobodno kretanje osoba zajedno s odgovarajućim mjerama u pogledu nadzora vanjskih granica, azila, useljavanja te sprečavanja i suzbijanja kriminala.
Europa je počela
svoje gospodarsko povezivanje tako da je omogućila građanima svih članica četiri tržišne slobode, a to su sloboda kretanja radnika, usluga, robe i
kapitala između država članica Unije.
Sloboda kretanja
radnika odnosi se na osobe koje se žele zaposliti kod poslodavca u drugoj
državi članici, a sloboda poslovnog nastana na osobe koje žele same pokrenuti posao u
drugoj članici, tj. trajno i neprekidno obavljati gospodarsku djelatnost.
Sloboda pružanja usluga je slična, samo nema trajnosti, nego se usluge
nude i pružaju povremeno (a poslovni nastan ostaje u državi podrijetla).
Slobodno kretanje
robe podrazumijeva da su carine, diskriminatorni porezi, kvote i mjere sa
sličnim učinkom između država članica
ukinute i zabranjene za ubuduće. Sloboda kretanja kapitala se odnosi na
ukidanje ograničenja i troškova koji obično postoje u prekograničnom poslovanju
(npr. pri kupovini nekretnina, kreditiranju poduzeća ili trgovanju na burzi).
Ove četiri tržišne
slobode (uz neke dodatne mjere poput međusobnog priznavanja diploma i
kvalifikacija) omogućile su stvaranje jedinstvenog unutrašnjeg tržišta
Unije.
Primjerice, ako mali
poduzetnik iz Hrvatske želi prodavati svoje proizvode ili nuditi svoje usluge u
Njemačkoj on ima slobodu to činiti kao i onaj iz Njemačke. Ako Hrvat koji je
tek završio školovanje želi raditi u Francuskoj, on to također može jednako kao
francuski državljanin.
Osim te jednakosti
građana neovisno o državljanstvu, Europska unija od samih početaka
pazi i na jednakost plaća žena i
muškaraca. Raznim mjerama koje
pomažu pronalaženju posla Unija nastoji postići punu zaposlenost u svome gospodarstvu, kako bi svi mogli živjeti od
svoga rada i biti uključeni u društvo. U novije vrijeme Unija sve više pazi i
na osobe starije dobi i osobe s invaliditetom te provodi mjere
kako bi se mogli bolje uključiti u društveni život i biti neovisni. Pritom
svaka zaposlena osoba mora imati poštene i sigurne uvjete rada.
Pojam „održivi razvoj“ u današnje doba velikih klimatskih promjena i promocije ekološke osviještenosti, jako često čujemo, ali još češće ne razumijemo. Održivi razvoj je nastojanje Europske unije da kroz svoje djelovanje:
— s jedne strane osigura stalan i stabilan gospodarski razvoj i napredak,
— s druge strane osigura da taj razvoj nema štetan utjecaj na okoliš u kojem živimo i da ne potiče dodatno klimatske promjene.
Logično je zapitati
se, a kako će Europska unija to postići? U medijima često vidimo javne natječaje putem kojih Unija
dijelom financira ekološka ulaganja – u kupnju električnih automobila,
energetsku obnovu obiteljskih kuća i zgrada, razvrstavanje otpada te uporabu
modernih ekoloških tehnologija u proizvodnji. Sve to sredstva su putem kojih se
nastoji smanjiti štetan utjecaj na
okoliš kojeg uzrokuje stalan rast gospodarstva, sve veći broj ljudi i
automobila.
No da bi gospodarstvo
uopće napredovalo, u državi bi cijene trebale biti stabilne. Glavna je zadaća
Europske središnje banke održavati stabilnost cijena, a ona to postiže
raznim metodama koje spadaju u monetarnu politiku. Zahvaljujući toj
stabilnosti (koja se odnosi na cijene svega – od kamata na kredite do
potrošačkih dobara), možemo biti sigurni da će naš novac sutra vrijediti
otprilike isto koliko i danas. U povijesti ima dosta primjera kad to nije bilo
tako, nego bi kruh koji danas vrijedi npr. 10 maraka sutra koštao 10.000
maraka, a to može odvesti u katastrofu za državu i društvo.
Monetarnu politiku
obično provodi svaka država za sebe. No sve članice Unije rade na zajedničkoj
ekonomskoj i monetarnoj politici, iako u tome nisu sve jednako blisko povezane.
Najuže surađuju države „eurozone“: 19 europskih država koje su svoje
prijašnje valute zamijenile Eurom, za što je trebalo skoro pola stoljeća. Članice
su već ranije povezale druge aspekte svojih gospodarstava, pa uvođenje
zajedničke valute može donijeti mnoge prednosti i malim i velikim državama. No Unija
zahtijeva da se ispune strogi uvjeti
prije nego neka država počne koristiti Euro, a oni služe kao garancija da je
država dovoljno stabilna i ekonomski razvijena da neće prouzrokovati šokove i
slomove koji mogu naštetiti cjelokupnoj ekonomiji EU.
Da sažmemo, europsko unutarnje tržište je područje na kojemu
se sve članice EU ponašaju kao da je riječ o tržištu jedne države. Za europsko
unutarnje tržište nema razlike ako netko iz Zagreba želi nuditi svoje usluge u
Zadru, Bruxellesu, Berlinu, Rimu ili bilo kojem drugom mjestu unutar EU. Na tom tržištu vrijede najstroži standardi zaštite potrošača (a potrošači smo svi mi kad nešto kupujemo za kućanstvo, a ne za poslovnu djelatnost) kao što su standardi zdravstvene i sigurnosne ispravnosti, te pravo na popravak i
zamjenu svakog neispravnog proizvoda.
Ti standardi se
postižu kroz ujednačavanje i harmonizaciju pravnih poredaka članica.
Pritom su najvažniji alati uredbe i direktive.
Kako to zapravo funkcionira bit će objašnjeno u kasnijim člancima, međutim za
početak ćemo reći sljedeće. Nacionalna prava se usklađuju primjerice tako da
države iz svojih zakona uklone zapreke koje sprečavaju slobodno kretanje robe,
radnika, usluga i kapitala ili tako da korigiraju postojeća i unesu neka nova
pravila. Smisao je da uvjeti tržišnog natjecanja u nekoj članici ne odstupaju
od zajedničkih toliko da poduzeća u toj članici steknu nepoštenu prednost pred
ostalima.
Europski standardi vrijede za svaki proizvod i uslugu koja se nudi unutar Europske unije, neovisno je li proizvođač unutar ili izvan nje. To znači da i američke ili kineske kompanije moraju, ako žele prodavati svoj proizvod na europskom unutrašnjem tržištu, primijeniti u svojim tvornicama europske standarde kvalitete. Time one zapravo dobrovoljno prihvaćaju europska pravila, a mi dobivamo sigurnost u kvalitetu svakog proizvoda na policama dućana.
Članak 3., stavak 3.
Unija uspostavlja unutarnje tržište. Ona radi na održivom razvoju Europe koji se temelji na uravnoteženom gospodarskom rastu i stabilnosti cijena, visoko konkurentnom socijalnom tržišnom gospodarstvu, s ciljem pune zaposlenosti i društvenog napretka, te visokoj razini zaštite i poboljšanja kvalitete okoliša. Ona promiče znanstveni i tehnološki napredak.
Ona suzbija društvenu isključenost i diskriminaciju, promiče socijalnu pravdu i zaštitu, ravnopravnost žena i muškaraca, međugeneracijsku solidarnost i zaštitu prava djeteta.
Ona promiče ekonomsku, socijalnu i teritorijalnu koheziju te solidarnost među državama članicama.
Članak 3., stavak 4.
Unija uspostavlja ekonomsku i monetarnu uniju čija je valuta euro.
Živeći sukladno
temeljnoj vrijednosti jednakosti
nastojimo stvoriti društvo u kojem smo svi jednaki i svi imamo ista prava.
Poštujući temeljne vrijednosti Unija i države članice žele osigurati da naš
život živimo slobodni, u miru, sa što manje kriminala, unutar sigurnih granica
i u pravednom pravnom sustavu.
Ne samo da Unija poštuje
jednakost svih građana pred zakonom, nego i posebno zabranjuje da državna
tijela ili poslodavci postupaju lošije prema
nekoj osobi samo zbog njezina spola, dobi, vjere, podrijetla, genetskih osobina
ili spolne orijentacije. Takvo nepovoljnije postupanje prema nekome zove se
diskriminacija.
Jednakost označava stanje u društvu u kojem smo svi jednaki,
nitko od nas nema prednost pred drugima u redu za blagajnu zbog nekih svojih
jedinstvenih osobina poput visine, boje kože, obrazovanja ili imućnosti.
Ta se vrijednost
preslikava i na Europsku uniju i to na dvije razine, među građanima, ali i među
državama. Kako smo svi mi građani jednaki u svojim pravima tako su i države članice Europske unije jednake u
svojim pravima. Sve one imaju pravo na svoje predstavnike u tijelima Unije,
sve imaju pravo na sudjelovanje u proračunu i slično. Samo ako vlada jednakost,
može doći i do jedinstva: da sve članice nastupaju prema van kao
jedno, i da djeluju sa željom da pomognu jedna drugoj. Kao primjer solidarnosti država Unije kojeg smo
vidjeli u Hrvatskoj možemo istaknuti pomoć stanovnicima područja koja su
pogođena potresima, koja je došla iz gotovo svih članica i također s razine
Unije kroz Mehanizam civilne zaštite EU.
No stvarna jednakost
država potiče se kroz nešto što se zove kohezija. Kohezija znači povezanost ili jedinstvenost, ali umjesto da
filozofiramo oko značenja, bilo bi bolje da objasnimo na primjeru. Kao što svi
znamo, Hrvatsko primorje izrazito je profitabilno i svake godine tijekom
turističke sezone dolazi puno turista, što za državu znači veliku zaradu.
Smatrate li da bi država taj novac trebala koristiti isključivo kako bi uložila
u Primorje? Naravno da ne. Taj novac bi se trebao koristiti kako bi se
poboljšala cijela država i kako bi se više
ulagalo u manje razvijena područja, zar ne?
Europska unija pokušava istu stvar. Novci iz zajedničke blagajne dijele se slabijim regijama i državama ulaganjem u napredak njihova gospodarstva. No pritom se prvenstveno gledaju regije, budući da i bogatije države mogu imati regije koje su ispodprosječno razvijene. Unija je osnovala niz fondova, a za nas su najznačajniji Kohezijski fond, Europski fond za regionalni razvoj i Europski poljoprivredni fond za ruralni razvoj. Jednakost vrijedi i za države članice, a ne samo za građane, a EU nastoji učiniti svaki dio svake države članice sličnim po razvijenosti.
Članak 9.
U svim svojim aktivnostima Unija poštuje načelo jednakosti svojih građana kojima njezine institucije, tijela, uredi i agencije posvećuju jednaku pozornost. Svaki državljanin države članice građanin je Unije. Građanstvo Unije dodaje se nacionalnom državljanstvu i ne zamjenjuje ga.
Članak 174.
Radi promicanja svojeg sveukupnog skladnog razvoja Unija razvija i provodi aktivnosti koje vode jačanju njezine ekonomske, socijalne i teritorijalne kohezije.
Unija osobito nastoji smanjiti razlike u stupnju razvijenosti među različitim regijama i zaostalost regija u najnepovoljnijem položaju.
Među dotičnim regijama posebna se pozornost poklanja ruralnim područjima, područjima zahvaćenima industrijskom tranzicijom i regijama koje su izložene ozbiljnim i trajnim prirodnim ili demografskim poteškoćama, kao što su najsjevernije regije s vrlo niskom gustoćom naseljenosti te otoci, pogranične i planinske regije.
U Europi već stoljećima postoji težnja za
razvojem i očuvanjem ljudskih prava. O tome svjedoče i brojni međunarodni
ugovori koji jamče svakom čovjeku neka prava i slobode koje ima samo zato što
je ljudsko biće. Dokument koji se zove Europska
konvencija za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda stariji je od
Europske unije. Njega je donijela druga organizacija, Vijeće Europe,
koje ima 47 članica uključujući Rusiju, Tursku, Norvešku i druge nečlanice
Unije. Europska konvencija obvezuje te države u odnosu na njihove državljane, a
također i ustanovljuje Europski sud za ljudska prava u Strasbourgu kojem se
pojedinci mogu obratiti ako su povrijeđena njihova prava navedena u Konvenciji.
Unija priznaje
Europsku konvenciju, iako joj formalno još uvijek nije pristupila, ali je
donijela i svoju Povelju EU o temeljnim
pravima koja unosi i neka nova prava. Povelja obvezuje institucije Unije u
odnosu na građane Unije (a to su građani svih članica), ali također i države
članice u slučajevima kada one primjenjuju pravo Unije. Tako smo mi kao građani
Unije zaštićeni i Poveljom, i Konvencijom, i ustavima svojih vlastitih država,
zavisno o kojoj situaciji se radi.
Poštivanje ljudskih
prava predstavlja same temelje Europske unije. Ako gledamo i šire, vidjet ćemo
da su takve čežnje osnova i same zapadnjačke kulture. Sva su državna tijela
obvezna raditi na tome, ali osobito su važni sudovi jer upravo oni pružaju
zaštitu kad ipak dođe do povrede prava. U Europskoj uniji svi su sudovi
država članica, unutar svojih ovlasti, dio cjelokupnog sustava zaštite.
No dok se Europski sud za ljudska prava u Strasbourgu bavi isključivo povredama tih prava kako su navedena u Europskoj konvenciji, Sud Europske unije u Luxembourgu bavi se brojnim propisima Unije, tako da:
— ispituje i odlučuje jesu li određeni propisi Unije valjani i zakoniti;
— tumači kako treba shvatiti odredbu (npr. neke direktive), povodom upita nacionalnih sudova kad oni nisu sigurni kako da ju protumače.
Usto on ima i druge
zadaće koje se tiču prava Unije, pa i njegovim povredama. No ljudskim pravima
se može baviti tek posredno, ako se to pitanje pojavi u sporovima kojima se on
bavi, poput sporova o tržišnim slobodama. O tumačenju prava Unije postoji
niz važnih presuda.
Na primjer, slučaj Defrenne v Sabena iz 1976., u kojemu je stjuardesa tvrdila da ju tvrtka za koju
radi diskriminira na temelju njenog spola zato što je morala u mirovinu prije
svojih muških kolega. Pozivala se na načelo jednakog postupanja prema
mušakrcima i ženama u pitanjima zapošljavanja i rada, koje tada još nije bilo
do kraja uvedeno u svim članicama. Sud joj je dao za pravo i ponovio da EU nije
samo ekonomska zajednica, nego ima i socijalne ciljeve, kao što su „traženje
neprestanog poboljšanja uvjeta života i rada svojih naroda“.
Još jedan primjer je slučaj Bosman iz 1995. u kojemu je nogometaš Jean-Marc Bosman tužio Belgijski nogometni savez zato što je mu se prebacivanje u klub druge zemlje naplatilo, iako je to protivno slobodi kretanja radnika. Ova je presuda imala velik utjecaj na europski klupski nogomet, a UEFA je morala iz Lige prvaka ukloniti dotadašnje pravilo po kojem su u timu smjela biti najviše tri strana igrača. Točnije, to je pravilo ostalo, ali se više nije odnosilo na građane Unije, nego samo na one izvan EU.
Članak 6.
1. Unija priznaje prava, slobode i načela određena Poveljom Europske unije o temeljnim pravima od 7. prosinca 2000., kako je prilagođena u Strasbourgu 12. prosinca 2007., koja ima istu pravnu snagu kao Ugovori. (...)
3. Temeljna prava, kako su zajamčena Europskom konvencijom za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda i kako proizlaze iz ustavnih tradicija zajedničkih državama članicama, čine opća načela prava Unije.
Sve je počelo nakon
ratnog razaranja, objedninjavanjem proizvodnje ugljena i čelika šest država
Zapadne Europe. Nastavilo se povezivanjem gospodarstava i olakšavanjem
prekogranične trgovine. Integracija država europskog kontinenta od samo
ekonomske postajala je politička, a zajedništvo se širilo i na druge države.
Današnja Europska unija postoji da bi ostvarivala brojne ciljeve koje su joj
države članice zadale, jer su procijenile da će ih lakše postići kroz
njezine institucije i način odlučivanja, nego same ili putem starih oblika
suradnje. Pritom se Unija temelji na vrijednostima koje su zajedničke svim
članicama, i koje ona promiče kod kuće i u svijetu.
Europska unija danas
je jedan od najznačajnijih saveza država na Zemlji. Takav status može zahvaliti
svojoj gospodarskoj snazi, visokoj razini zaštite ljudskih prava i sloboda,
vrhunskoj infrastrukturi, odličnim životnim i radnim uvjetima te zavidnoj
razini zaštite prirode i okoliša. Svoj glavni cilj ostvarenja mira i dobrobiti naroda dostiže već 70
godina, i usprkos brojnim izazovima i krizama, nastavlja se razvijati i rasti.
Njezina je tajna jednostavna: poštivanje
svih država kao ravnopravnih partnera. Umijeće dogovaranja i surađivanja
jednostavno se isplati više od sile i nasilja.
Klaus – Dieter Borchard; Abeceda prava Europske unije; Bruxelles (2016).
Kuća europske povijesti, OBNOVA
PODIJELJENOG KONTINENTA.
https://historia-europa.ep.eu/hr/stalni-postav/obnova-podijeljenog-kontinenta
Europska komisija, Što je
europodručje? .
https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/euro-area/what-euro-area_hr
Europski parlament, Informativni
članci o Europskoj uniji, Povijest europske integracije – Prvi ugovori.
https://www.europarl.europa.eu/factsheets/hr/sheet/1/prvi-ugovori
Europski parlament, Informativni
članci o Europskoj uniji, Područje slobode, sigurnosti i pravde – Upravljanje
vanjskim granicama.
https://www.europarl.europa.eu/factsheets/hr/sheet/153/upravljanje-vanjskim-granicama
Europski parlament, Informativni
članci o Europskoj uniji, Regionalna i kohezijska politika, Ekonomska,
socijalna i teritorijalna kohezija
https://www.europarl.europa.eu/factsheets/hr/sheet/93/ekonomska-socijalna-i-teritorijalna-kohezija
Europski parlament, Informativni
članci o Europskoj uniji, Ekonomija – Unutarnje tržište
https://www.europarl.europa.eu/factsheets/hr/section/189/unutarnje-trziste
Europska
središnja banka, Zašto su stabilne cijene važne?
https://www.ecb.europa.eu/explainers/tell-me-more/html/stableprices.hr.html
Europska unija, Europska unija
prima Nobelovu nagradu za mir za 2012.
https://europa.eu/european-union/about-eu/history/2010-2019/2012/eu-nobel_hr
Europska unija, Schumanova deklaracija
– 9. svibnja 1950.
https://europa.eu/european-union/about-eu/symbols/europe-day/schuman-declaration_hr
Ministarstvo vanjskih i europskih
poslova, O Europskoj uniji – Iz povijesti.
http://www.mvep.hr/hr/hrvatska-i-europska-unija/o-europskoj-uniji/iz-povijesti/